Części oryginalne czy zamienniki – jakie przysługują podczas naprawy z autocasco?

gear-stick-923294_1920

Koszty naprawy samochodu nawet po niewielkiej kolizji potrafią przyprawić o zawrót głowy. Uniknięciu niespodziewanego wydatku w razie uszkodzenia auta służą ubezpieczenia komunikacyjne. Zakres i jakość naprawy samochodu jest uzależniona m.in. od wariantu polisy, dlatego przed podpisaniem umowy warto więc dokładnie sprawdzić jakiego rodzaju części – oryginalne czy zamienniki – zostaną użyte w ramach wybranego ubezpieczenia.

Jedną z droższych napraw samochodu jest usuwanie skutków stłuczek i kolizji drogowych. Oprócz wymiany mechanicznych części auta obejmuje ona naprawy blacharskie i lakiernicze. W wielu przypadkach jest to proces złożony i wieloetapowy, a więc także kosztowny. Sposobem na uniknięcie lub zminimalizowanie finansowych konsekwencji uszkodzenia auta będącego winą kierowcy jest ubezpieczenie autocasco. Szczególnie ważne, a czasem nawet wymagane jest ubezpieczenie nowego auta, jeżeli kupujemy je na kredyt lub w leasingu.

Posiadacze takiej polisy zwykle nie muszą martwić się kosztami naprawy, ponieważ zgodnie z umową pokryje je towarzystwo ubezpieczeniowe. Ważną kwestią pozostaje jednak sposób wyceny szkody obejmujący m.in. ceny materiałów i części zamiennych. Ten element jest uzależniony przede wszystkim od rodzaju używanych części. Nawet w przypadku ubezpieczenia nowego auta dopuszcza się stosowanie tzw. zamienników bez utraty gwarancji. Ubezpieczyciele dają możliwość wyboru sposobu naprawy w momencie zawierania umowy, decyzja ta może mieć znaczący wpływ na wysokość składki na autocasco.

Logo gwarancją jakości?

Okazuje się, że naprawa i serwisowanie samochodu przy użyciu części zamiennych ma wpływ nie tylko na prawidłowe funkcjonowanie auta, ale też jego wartość. Stosowanie nieoryginalnych komponentów niskiej jakości może obniżyć wartość samochodu przy jego ewentualnej sprzedaży. Zarówno części mechaniczne, jak i elementy nadwozia można podzielić na kilka kategorii, ze względu na ich trwałość oraz dokładność wykonania. Podpowiedzią w zakresie wyboru części samochodowych jest klasyfikacja stosowana przez dystrybutorów oraz firmy ubezpieczeniowe według tzw. dyrektywy GVO. Na tej podstawie wyróżnia się dwie podstawowe kategorie części – oryginalne i zamienne. Co ciekawe, w pierwszej grupie znajdują się nie tylko produkty dostępne wyłącznie u autoryzowanych przedstawicieli danej marki samochodów i opatrzone jej logiem oraz numerem katalogowym – oznaczane literą O. Należą do niej również części produkowane przez tych samych dostawców oraz posiadające dokładnie takie same cechy techniczne, jak te rekomendowane przez markę, ale bez znaku firmowego koncernu. Ten rodzaj części oznaczany jest literką Q, a ich użycie gwarantuje równie wysoką jakość jak elementów opatrzonych logiem marki. W efekcie są to dokładnie te same części sprzedawane w innym opakowaniu i w różnej cenie.

Zamienniki – części drugiej kategorii?

Drugą grupę stanowią nieoryginalne części zamienne. Także wśród nich można rozróżnić kolejne podkategorie. Najbliższe jakości i standardom producenta samochodu są części z oznaczeniem P. Wytwórca danego komponentu zaświadcza, że jest on porównywanej jakości co część oryginalna. Potwierdzeniem tego jest często dodatkowy certyfikat jakości wydany przez niezależny instytut badawczy. Najmniejsze zaufanie wśród specjalistów wzbudzają części opatrzone literą Z. Należą do nich zamienniki nie posiadające logo koncernu oraz potwierdzenia jakości, dlatego z reguły nie są stosowane w autoryzowanych stacja obsługi (ASO).

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *